Metaverse…
İnternetin geleceği mi yoksa geçici bir moda mı?
Facebook’un kurucusu Mark Zuckerberg’ün Temmuz 2021’de “Facebook’un geleceği kullanıcıların içeride yaşayabileceği, oyun oynayıp çalışabileceği sanal metaverse’de yatıyor” demesinden sonra herkes bu terimi konuşur oldu. Zuckerberg, Facebook’un beş yıl içinde sosyal medya yerine metaverse şirketine evrileceğini duyurdu.
Açıklama, internet dünyasında taşları yerinden oynatan Zuckerberg’den gelince ‘metaverse’ terimi ‘the next big thing’ (yeni büyük şey) olarak dilden dile dolaşmaya başladı.
Peki nedir bu metaverse?
Kelime, ‘meta’ ve ‘verse’ kelimelerinden oluşuyor. Metafizik kelimesinden hatırlayabileceğiniz gibi meta ‘öte’ anlamında kullanılıyor, verse ise ‘universe’ yani evren kelimesinden geliyor.
Yani terimi, “Öte evren” ya da “evrenin ötesi” diye açabiliriz.
Ne oluyor bu öte evrende?
Terim, sanal gerçeklik (VR) veya artırılmış gerçeklik (AR) kullanılarak daha gerçekçi hale getirilen dijital alanlarla ilgili.
Burası fiziksel gerçeklikle, sanal ve artırılmış gerçekliğin birleştiği bir online dünyalar topluluğu...
Karışık mı geldi?
Şöyle özetleyelim:
Dijital dünyada her yere girip çıkabildiğiniz, farklı deneyimler yaşadığınız bir avatarınız olmasına ne dersiniz? Şu an elinizde telefonla ya da bilgisayar karşısında geçirdiğiniz zamanları düşünün. Diyelim ki bir e-ticaret sitesine girdiniz ve kendinize kıyafet baktınız. Oradan çıkıp, bir kültür sanat vakfının online konserine göz attınız. Sonra bir basketbol maçına takıldınız. Tüm bunları şu anki iki boyutlu web sayfaları yerine VR ya da AR kullanarak deneyimlemeye ne dersiniz? Kıyafete bakmakla yetinmeyip üzerinizde görseniz, konser alanına girip çevrenizdeki insanlarla eğlenseniz nasıl olurdu?
Metaverse, tüm bu değişimleri oturduğunuz yerden yaşayabileceğiniz bir dünyanın kapılarını açıyor. Bunları gerçek hayatta olduğu gibi tanıdığınız insanlarla beraber yapmanız da mümkün.
Çok boyutlu etkileşim
Metavers’ü, internetin bir sonraki aşaması olarak görenlerin sayısı hiç az değil.
Şu anda insanlar sosyal medya platformlarında, web sitelerinde veya mesajlaşma uygulamalarını kullanarak çevrimiçi olarak birbirleriyle etkileşime giriyor.
Metaverse ise, insanların etkileşimlerinin çok boyutlu olabileceği, kullanıcıların sadece görüntülemek yerine kendilerini dijital içeriğin parçası yapabilecekleri yeni çevrimiçi alanlar yaratmaya odaklanıyor.
Bu evrende üç boyutlu avatarınızla ofisinize gidebilir, oradan çıkıp alışveriş yapabilir, arkadaşlarınızla bir etkinliğe katılabilir, seyahate çıkabilirsiniz. O hayallerinizi süsleyen eve, tekneye asla sahip olamayacağınızı mı düşünüyorsunuz? Belki de metaverse size o hayallerin kapısını aralar.
Oyunlarda kullanılıyor
Metaverse fikri, Zuckerberg’ün açıklamasıyla hızlı bir popülerlik yakalasa da aslında Silikon Vadisi'nde epeydir popüler.
Metaverse unsurları bazı oyunlarda hali hazırda kullanılıyor. Metaverse vizyonerleri şimdi sadece oyunlarda değil, insanların farklı dijital dünya türleri arasında sorunsuz bir şekilde hareket edebileceği sanal bir evren öngörüyor.
Dışarıya çıkıp sosyalleştiğinizde para harcadığınız gibi bu sanal ortamda hareket edebilmeniz için bir ödeme sisteminin olması öngörülüyor. Burada gözler yine kripto dünyasına dönüyor. Global olarak geçerliği olacak ortak bir dijital ödeme yöntemleri metaverse’de önemli rol oynayacağa benziyor.
Bloomberg Intelligence'ın Temmuz ayındaki tahminine göre, henüz yeni bir girişim olan metaverse, 2024 gibi erken bir tarihte 800 milyar dolarlık bir pazara dönüşebilir.
dijitalguvenlikplatformu.aksigorta.com.tr online deneyiminizi geliştirerek sizlere daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanır. Sitemizi ziyaret ederek çerez kullanımına onay vermiş kabul edilirsiniz. Çerezler hakkında daha detaylı bilgi almak ve çerez tercihlerinizi nasıl değiştirebileceğinizi öğrenmek için AKSİGORTA Gizlilik Sözleşmesi'ni inceleyebilirsiniz.
TAMAM